Veilige bevestigingen voor zware ladingen

Voor bijzonder zware lasten moet men bijzonder robuuste bevestigingen gebruiken. Met onze hoogwaardige zwaarlastanker is een permanent veilige greep gegarandeerd.

Uw voordelen bij aankoop van zwaarlastanker bij S-Polytec
  1. Onze zwaarlastanker zijn perfect voor de veilige bevestiging van zware lasten
  2. De zwaarlastbevestigingen hebben bouwmateriaalafhankelijke ETA-goedkeuringen
  3. We bieden zware ankers tegen eerlijke prijzen in de vereiste hoeveelheid

Zwaarlastanker - Een veilige houvast wanneer het erop aankomt

Grote selectie ✓ ETA-goedkeuring ✓ Vanaf 1 stuk ✓

Zwaarlastankers worden altijd gebruikt wanneer de installatie met conventionele pluggen en schroeven de mechanische verankering van zware of bijzonder belaste lasten niet kan garanderen. Afhankelijk van het montageoppervlak zijn één of meer bevestigingsoplossingen mogelijk, waarvan sommige sterk verschillen. Deze bevestigingsmiddelen voor zwaar gebruik hebben echter één ding gemeen: zij zijn bestand tegen enorme belastingen. Om ervoor te zorgen dat zij duurzaam en stevig worden bevestigd, is het van cruciaal belang dat het bouwmateriaal van de ondergrond en de toestand ervan nauwkeurig worden bepaald. Voorts zijn nauwkeurig boren en het naleven van de voorgeschreven aanhaalmomenten van groot belang.

Ons assortiment bevestigingsmiddelen voor zwaar gebruik is even gevarieerd als de bevestigingsonderdelen en de op het bevestigingsoppervlak werkende belastingen. Ons assortiment omvat niet alleen verschillende uitvoeringen, maar ook variaties in diameter, lengte en bruikbare lengte.

Eens vast is vast - dus waarom te veel ankers kopen?

Met onze bevestigingsmiddelen voor zwaar gebruik bieden wij het juiste bevestigingsmateriaal voor zware lasten, zodat een stevige grip is gegarandeerd wanneer het erop aankomt. Het maakt niet uit of u 8 ankerbouten nodig hebt om de tuinschommel voor uw kinderen vast te zetten of dat er 25 dozen nodig zijn om de leuningen in de trappenhuizen van een nieuwbouwwijk te monteren. Wij bieden u de zware ankers aan in een groot aantal uitvoeringen en types, ongeacht de hoeveelheid of omslachtige verpakkingseenheden - vanaf één stuk.

Onze oplossingen voor het verankeren van zware lasten

  • 8mm ankerbout in verschillende lengtes voor buitengebruik
  • 10mm ankerbout in verschillende lengtes voor buitengebruik
  • 12mm ankerbout in verschillende lengtes voor buitengebruik
  • en veel meer

OPMERKING: Andere maten, evenals mechanische ankers voor speciale toepassingen, zijn op korte termijn op aanvraag verkrijgbaar.

Boutanker van RVS

Ankerbout van staal zijn de perfecte keuze voor het veilig verankeren van zware lasten die nooit losraken, zelfs niet onder zware mechanische belasting. Om deze reden worden boutankers gebruikt om valbeveiligingen zoals trapleuningen of balkonleuningen te installeren. Daarnaast worden boutankers gebruikt om speeltoestellen, zoals een klimrek, een schommel of een waterglijbaan, stevig vast te zetten. De enorme belastingen die dit voorzetstuk moet dragen, moeten ook door de ondergrond kunnen worden gedragen, daarom zijn ankerbouten bijna uitsluitend goedgekeurd voor gebruik in beton.

Boutankers zijn meestal gemaakt van staal, omdat dit zeer hoge sterkteklassen heeft. Er wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende kwaliteiten in betrekking tot de legering en de mogelijke toepassingsgebieden. Niet elk ankerbout is geschikt voor buitengebruik, daarom hebben we bij de keuze voor ons assortiment bewust gekozen voor een stalen anker van Fischer, deze is gemaakt van RVS, zodat onze onderbouwprofielen voor het bekleden van zichtbetonwanden buiten er ook mee kunnen worden bevestigd.

Eigenschappen van ankerbout FAZ II

  • FAZ II/R ankerbout van roestvrij staal zijn geschikt voor zowel binnen- als buitengebruik
  • De ankerbouten zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes en bijbehorende klembereiken
  • De ankerbouten van het type FAZ II/R zijn geschikt voor gescheurd en ongescheurd beton
  • De spreidklem zorgt tegelijkertijd voor het hoogste draagvermogen bij maximale veiligheid
  • De ankerbout FAZ II heeft de ETA goedkeuring in beton (ETA-05/0069)

OPMERKING: Gedetailleerde informatie over beschikbare goedkeuringen, evenals mogelijke toepassingen en beperkingen, vindt u in de respectievelijke productbeschrijving.

Welke zwaarlastanker is geschikt?

Bij zwaarlastankers wordt onderscheid gemaakt tussen drie hoofdtypen, die min of meer geschikt zijn voor verschillende bevestigingen. Het is niet alleen belangrijk om rekening te houden met het materiaal waarin de ankers moeten worden bevestigd, maar ook erg belangrijk waar ze precies moeten worden geïnstalleerd. Wat er met een zwaarlastanker moet worden bevestigd en hoelang de bevestiging in gebruik moet blijven, bepaalt welk ankertype goed geschikt is en welke technologie hier in het nadeel is.

Verschillende opbouw

Het bekendste zwaarlastanker is de ankerbout, dat vaak ook een stalen anker of slaganker wordt genoemd. Deze is meestal geheel van staal. Een kunststofplug is niet nodig voor de installatie. Het voordeel van het boutanker is de betrouwbaarheid van de bevestiging, zelfs bij hevige bewegingen, omdat staal onwrikbaar is, in tegenstelling tot een kunststofanker. Het nadeel van een stalen anker dat in beton wordt gestoken, is dat het alleen met veel moeite weer kan worden verwijderd. Ankerbouten danken hun naam aan de kegelvormige bout die, wanneer de moer aan de tegenovergestelde kant wordt aangedraaid, de stalen expansieclip doet uitzetten. Dit wordt zover uitgesmeerd dat er geen speling meer is tussen de metalen huls en de rand van het boorgat.

Betonschroeven worden rechtstreeks in het beton geschroefd zonder extra plug. Het is zeer belangrijk een geschikte boor te gebruiken omdat de schroefdraad van de betonschroef in het beton moet snijden. Indien de boordiameter te groot wordt gekozen, zal de schroefdraad niet voldoende houvast hebben in het beton. Het voordeel van betonschroeven ten opzichte van boutankers is dat ze gemakkelijk kunnen worden verwijderd en bovendien geen hoge druk uitoefenen op het boorgat.

Composietankers behoren ook tot de wijdverbreide zware bevestigingen, waarbij het anker in het boorgat wordt bevestigd met een speciale lijm of injectiemortel. Door het anker te verlijmen, ontstaan er geen spanningen in het boorgat die tot scheuren zouden kunnen leiden. Een injectieanker - zoals dit type zwaarlastanker ook wel wordt genoemd - is dus uitstekend geschikt voor bevestiging dicht bij de rand in beton of ook in massieve en holle bakstenen. Het nadeel is echter dat het anker niet onmiddellijk kan worden belast en dat moet worden gewacht op de uitharding van de injectiemassa.

Verschillend materiaal

Wat het materiaal betreft, moet je twee keer kijken, want je moet onderscheid maken tussen het bouwmateriaal en het materiaal van het anker. Niet elk zwaarlaastanker kan worden gebruikt met elke installatie ondergrond. Boutankers hebben zo'n enorme kracht dat de expansieklem het boorgat kan doen barsten als het bouwmateriaal niet sterk genoeg is of als het anker te dicht bij de rand wordt geplaatst. Daarom hebben zij gewoonlijk alleen ETA-goedkeuring wanneer zij in beton worden gebruikt. Hoewel de greep ook met massieve steen zeer goed is, is een geteste goedkeuring voor de combinatie in de meeste gevallen niet beschikbaar. Er zijn ook verschillen in individuele boutankers, die, afhankelijk van het ontwerp, het materiaal en de fabrikant, alleen geschikt zijn voor gescheurde of niet-gescheurde of beide statische belastingen. Ook moet vóór de aankoop worden nagegaan of een zwaar anker alleen geschikt is voor gebruik binnenshuis, dan wel of het ook geschikt is voor gebruik buitenshuis.

Om zware lasten veilig te kunnen bevestigen, is het van groot belang de ondergrond te behandelen. Het moet duidelijk zijn om welk materiaal het gaat en welke structurele belastingen op de bevestigingssubstraat werken. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen trekspanningen (bijvoorbeeld een betonnen plafond) en drukspanningen, bijvoorbeeld een muur van sierbeton. Als de installatie plaatsvindt in een gebied waar de trekspanning vrij hoog is, moeten boutankers voor gescheurd beton worden gebruikt. Als er statisch gezien een hoge druk op het montagevlak staat, hebben we het over niet gescheurd beton, zodat ook hier het overeenkomstige stalen anker moet worden gebruikt.

OPMERKING: Welke zwaarlastankers een ETA-goedkeuring hebben en voor welke bouwmaterialen deze goedkeuringen gelden, is te vinden in de desbetreffende productbeschrijving.

De grootte doet ertoe

De grootte van het zwaarlast anker kan zeker een belangrijke rol spelen. Het theoretische draagvermogen kan worden berekend aan de hand van de diameter van het anker. Hoe groter de diameter, hoe hoger de belasting van het anker. Het heeft echter geen zin altijd de grootste zware ankers te gebruiken, omdat de belasting uiteindelijk ook door de montageondergrond moet kunnen worden gedragen.

De lengte van het anker is op twee manieren belangrijk. De verankeringsdiepte is belangrijk omdat deze waarde aangeeft hoe diep het zwaarlastanker in het boorgat moet worden gestoken. Deze informatie moet niet worden verward met de totale lengte van het anker. Bij toenemende verankeringsdiepte heeft het anker meer houvast in de installatieondergrond en is dus ook het theoretische draagvermogen hoger. De bruikbare lengte geeft aan hoe dik het montagedeel mag zijn zodat de moer of dopmoer nog op de schroefdraad kan worden geschroefd en met voldoende koppel kan worden aangedraaid. Een bruikbare lengte van 10mm betekent dat bijvoorbeeld de montageplaat van de reling niet meer dan 10mm dik mag zijn.

OPMERKING: De vereiste verankeringsdiepte mag nooit worden onderschreden. De effectieve lengte moet ook altijd voldoende groot zijn.

Wanneer worden zwaarlastankers gebruikt?

Zwaarlastankers worden gebruikt wanneer de belasting van de bevestiging zo hoog is dat conventionele schroeven en pluggen niet langer voldoende zijn. Kunststofpluggen bereiken snel hun limiet, vooral wanneer de bevestiging wordt blootgesteld aan schokken of bewegingen. Bij de zogenaamde dynamische belastingen zijn zware ankers vaak de enige methode om een ​​permanente, veilige bevestiging te bereiken.

Heavy-duty ankers worden bijvoorbeeld gebruikt om speeltoestellen op speelplaatsen en klimvoorzieningen te bevestigen. Ongeacht het gewicht worden heavy-duty ankers ook gebruikt wanneer objecten die als veiligheidskritisch zijn geclassificeerd, moeten worden bevestigd. Denk hierbij aan valbeveiliging zoals trapleuningen, maar ook stalen balustrades op balkons en dakterrassen. De montageobjecten zelf worden ook als veiligheid kritisch beschouwd als ze een gevaar voor personen of grote materiële schade vormen door losraken van de bevestiging of vallen.

In de meeste gevallen volstaat het echter niet om een assemblage met een boutanker, een betonschroef of een injectieanker vast te zetten. Voor het samenstellen van ladingen gelden verschillende normen. Een doordachte planning en een precieze uitvoering van zware last installaties is even belangrijk als het geschikte bevestigingsmateriaal zelf. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het bevestigingsmateriaal ook de passende goedkeuring heeft voor het specifieke bevestigingsdoel. Bij installatie met zware ankers is de ETA-goedkeuring dus verplicht. Deze regelt de materialen waarin een anker mag worden gebruikt, hoe het moet worden geïnstalleerd en geeft informatie over het draagvermogen bij correcte montage.

OPMERKING: Onze zware ankers hebben allemaal ETA goedkeuring. Deze kunnen worden bekeken en gedownload op de respectieve productpagina in de sectie Downloads.

Hoe gebruikt men boutankers?

Boutankers kunnen direct na installatie worden geladen. Om een ​​boutanker van staal als bevestiging te gebruiken, is de eerste stap het boren van het gat. De diameter van de boor moet overeenkomen met de diameter van het boutanker. Bij het boren is het noodzakelijk dat u recht en diep genoeg boort. Als het gat te scheef is, kan de moer niet goed worden vastgedraaid, dus het aanhaalmoment werkt alleen op een deel van de moer. De diepte van het gat varieert afhankelijk van de lengte van het anker.

Vuistregel voor boordiepte

Diepte boring = verankeringsdiepte (in mm) + 10mm

Door de enorme kracht van de spreidklem, die op de randen van het boorgat inwerkt, moet een voldoende randafstand van het boorgat in acht worden genomen. Als deze afstand te klein wordt gekozen, kan het oppervlak van het beton uitscheuren, breken of zelfs afschilferen. In deze gevallen heeft het heavy-duty anker onvoldoende ondersteuning en is een veilige installatie niet langer gegarandeerd.

Vuistregel voor de minimale randafstand

Min. randafstand (in mm) = Ø ankerbout (in mm) * 6

Dit betekent dat bij een ankerbout van het type FAZ II in de maat 10/3 een randafstand van meer dan 60mm dient te worden aangehouden en het gat volgens de specificaties van de fabrikant minimaal 105mm diep moet zijn. Met een diepteaanslag of een markering op de boor (bijv. gekleurde isolatietape) kunt u ervoor zorgen dat alle gaten diep genoeg worden geboord.

Na het boren zit er nog boorstof in het boorgat dat niet door de boorspiraal uit het gat is verwijderd. Dit werkt als een glijlaag, vooral bij wandmontage, en vermindert de wrijvingsverbinding van de strekmetaalhuls met de rand van het boorgat. Afzuigen of uitblazen met perslucht is voldoende om het boorgat vrij te maken van het laatste boorstof.

Het boutanker kan dan rechtstreeks in het boorgat worden gestoken. Om de verankeringsdiepte te bereiken, zijn lichte klappen met een hamer nodig. Wees hierbij voorzichtig, want als u de moer raakt, kan hij kantelen of kan de schroefdraad beschadigd worden. Speciaal instelgereedschap dat is aangepast aan de maat van de moer maakt het instellen van de bouten veel gemakkelijker en bespaart veel tijd.

In de laatste stap kan het montagedeel worden geplaatst, indien dit niet reeds vóór het boren is gebeurd (gebruikelijk bij het bevestigen van zware planken). Om dit te doen, moet de moer worden verwijderd. Deze wordt vervolgens weer vastgeschroefd en aangedraaid tot het vereiste koppel is bereikt. Een momentsleutel zorgt ervoor dat het aanhaalmoment wordt bereikt.

Bevestiging van het boutanker - stap voor stap

  • Stap 1: Boor gaten recht en precies in de diameter van de bout
  • Stap 2: Uitzuigen of uitblazen van het boorgat voor een stevigere wrijvingsverbinding
  • Stap 3: Steek de bout er recht in en klop hem er voorzichtig in met lichte slagen
  • Stap 4: Draai de moer en de sluitring volledig los om het montagedeel te bevestigen
  • Stap 5: Draai ten slotte de moer met het vereiste aanhaalmoment vast

Bij het boren moet altijd een scherpe boor worden gebruikt. Een PGM-keurmerk zorgt ervoor dat de boor is gecontroleerd op rondheid en kwaliteit, wat met name bij bevestiging met boutankers erg belangrijk kan zijn. Slecht uitgevoerde boringen kunnen ertoe leiden dat de conusbout de spreidclip niet of niet voldoende uitzet. Een veilige bevestiging van het beslag kan daarom onder bepaalde omstandigheden niet meer worden gegarandeerd.

Hoe gebruikt men betonschroeven?

Betonschroeven hebben het voordeel dat ze heel gemakkelijk weer kunnen worden verwijderd, wat lang niet geldt voor alle zware bevestigingsmiddelen. De montage is in principe heel eenvoudig, maar let ook op een schoon, recht gat. De diepte van het gat wordt meestal gespecificeerd door de fabrikant. In de meeste gevallen moet deze minimaal 10mm dieper zijn dan de verankeringsdiepte van de schroef.

Vuistregel voor boordiepte

Diepteboring = Schroefdraad lengte (in mm) – Dikte bevestiging (in mm) + 10mm

Als een balkonreling met een montageplaat van 12mm dik met een betonschroef van 8x100mm op een betonnen steun wordt bevestigd, resulteert dit in een verankeringsdiepte van 88mm. Er moet dus minimaal 98mm diep worden geboord.

Na het boren dient het boorgat door kort uitblazen of stofzuigen te worden ontdaan van boorstof. Op deze manier kan de schroef gemakkelijker en vooral diep genoeg worden ingedraaid. Het indraaien van betonschroeven vereist kracht en, afhankelijk van de kopvorm en aandrijving, het juiste montagegereedschap. Voordat een betonschroef wordt gebruikt, is het belangrijk om aandacht te besteden aan het ontwerp van de schroefkop en aandrijving. Bij stalen liggers of leuningen van metaal is het noodzakelijk om de schroefkop erop te monteren, waarvoor meestal een tangentiële slagmoersleutel met de juiste breedte wordt gebruikt. Betonschroeven met verzonken kop, waarvan de meeste een Torx-aandrijving hebben, zijn alleen geschikt voor montage door gaten op houten assemblagedelen, of als het gat in het assemblagedeel vooraf is verbreed met een verzinkboor, zodat de verzonken kop gelijk kan komen met het oppervlak.

Het monteren van betonschroeven - stap voor stap

  • Stap 1: Boor de gaten recht en op de vereiste diepte en grootte
  • Stap 2: Kort afzuigen of uitblazen van het boorstof uit de boorgaten
  • Stap 3: Steek de betonschroef door het montagegedeelte in het boorgat
  • Stap 4: Draai de schroef aan tot het vereiste aanhaalmoment is bereikt

Net als bij het boren van de gaten voor de boutankers, moet voor betonschroeven altijd een gecertificeerde boor worden gebruikt. Betonschroeven zijn ontworpen om zware belastingen te weerstaan. Om dit te garanderen en om gevaar voor vallen of vallen voor mens en dier te voorkomen, mag de boor niet te versleten zijn om een ​​nauwkeurig gat te kunnen boren.

Hoe gebruikt men composietanker?

In tegenstelling tot de mechanische heavy-duty ankers, kunnen composietankers niet direct worden belast, omdat een injectiemassa voor installatie moet uitharden. Door dit chemische proces worden composietsystemen ook wel heavy-duty chemische ankers genoemd. Voor chemische ankers moeten natuurlijk gaten worden geboord die in diameter en diepte overeenkomen met het stalen anker dat voor de bevestiging wordt gebruikt.

Na het boren moeten de gaten grondig worden schoongemaakt. Een hulpstuk met een reinigingsborstel in de diameter van het boorgat wordt aanbevolen, omdat dit zelfs fijne stofresten aan de rand van het boorgat losmaakt, die vervolgens eenvoudig kunnen worden weggeblazen of opgezogen. Als de reiniging niet wordt uitgevoerd, verhindert het boorstof dat de injectiemassa in contact komt met de rand van het boorgat. Dit vermindert het draagvermogen van de chemische verankering aanzienlijk en kan ertoe leiden dat het installatiedeel naar beneden valt. Pas na reiniging kan de injectiemortel, de tweecomponentenlijm of de reactiepatroon in het boorgat worden geïnjecteerd. Het inbrengen van het stalen anker moet onmiddellijk gebeuren, zonder veel oponthoud.

Afhankelijk van de injectiemassa kunnen nog kleine correcties aan het stalen anker worden aangebracht voordat de massa begint uit te harden. Hoelang de volledige uitharding duurt, hangt af van de lijm of mortel. De instructies van de fabrikant moeten in acht worden genomen om ervoor te zorgen dat de bevestiging niet te vroeg wordt belast door het gewicht van het bevestigingsonderdeel of de trekbelasting van de bevestigingsmoer.

Injectiesystemen worden sterk aanbevolen in vergelijking met zware mechanische bevestigingen wanneer de bevestigingsgaten dicht bij elkaar zitten. Bij boutankers kan spreiding scheuren of afspatting in de muurhoek of aangrenzende gaten veroorzaken. Dit gevaar bestaat niet in het geval van een spanningsvrije materiaalverbinding met composietankers. Om dezelfde reden zijn chemische zware bevestigingen ook geschikt voor holle bakstenen, hoewel afhankelijk van het ontwerp en de fabrikant altijd moet worden nagegaan of er een ETA-goedkeuring is die bevestigt dat de specifieke composietanker mag worden gebruikt voor het specifieke materiaal van de ondergrond van de installatie.

Composietanker plaatsen - stap voor stap

  • Stap 1: Boor de gaten recht en precies volgens de instructies van de fabrikant
  • Stap 2: Grondige reiniging van het boorgat door afzuigen of uitblazen
  • Stap 3: Injectie van de mortel of het reactiepatroon in het boorgat
  • Stap 4: Steek de composietanker in de massa tot de gewenste diepte
  • Stap 5: Nadat de uithardingstijd is verstreken, kan het montagedeel worden bevestigd
  • Stap 6: Draai tenslotte de moer vast met het vereiste aanhaalmoment

Bij het plaatsen van de composietankers met injectiemortel of een speciale lijm, is het absoluut noodzakelijk dat er voldoende uitharding is voordat de montage van het montagedeel kan beginnen.

Hoe verwijderd men een zwaarlastanker?

Zware ankers kunnen niet zo gemakkelijk worden verwijderd als een conventionele bevestiging met schroeven en pluggen. Uitzondering hierop zijn betonschroeven, die met het juiste gereedschap gewoon weer kunnen worden losgedraaid. Boutankers daarentegen kunnen alleen met kracht en inspanning worden verwijderd. Daartoe moet de moer ver genoeg worden losgedraaid, zodat de draadstang met een hamer in het boorgat kan worden geslagen in de hoop dat de conische bout loskomt en de uit elkaar staande metalen huls loslaat. Tenslotte kan de bout met een koevoet uit het boorgat worden gehaald. Dit vereist veel kracht. In sommige gevallen kan het nuttig zijn de bout wat losser te maken door lichte zijwaartse slagen in verschillende richtingen.

Bij chemische verankeringen die zijn bevestigd met stalen ankers en injectiemortel, is in de meeste gevallen het uitboren van de anker de enige oplossing. De voegsystemen zijn ontworpen om de zwaarste belastingen te weerstaan, dus er is geen reële kans om de composietanker met een hefboomwerking uit de muur te trekken. Uitboren is ook een mogelijke variant voor ankerbouten die niet verwijderd kunnen worden met een koevoet.

Recycling van zwaarlastankers

De meeste zwaarlastankers zijn gemaakt van staal of RVS, omdat dit materiaal een enorme treksterkte heeft die nodig is bij zware lasten. Staal is uitstekend en kan bijna elk aantal keren worden gerecycled, of het nu gewoon, gegalvaniseerd staal of roestvrij staal is. De schroeven, bouten en al het andere schroot worden bij zeer hoge temperaturen omgesmolten. Het op deze manier verkregen ruwe staal kan worden gebruikt bij verdere verwerking tot stalen buizen, stalen balken of nieuwe bevestigingstechnieken. Daarom mogen schroeven en boutankers niet onzorgvuldig bij het restafval worden gedeponeerd, maar bij de schroothandelaar of recyclingcentrum. Ambachtelijke bedrijven die regelmatig schroot produceren, accepteren over het algemeen ook graag oude schroeven zodat ze kunnen worden gerecycled.

Helaas worden zwaar vervuilde zwaarlastbevestigingen op basis van injectiesystemen meestal niet gebruikt voor recycling omdat de montagelijm te veel vervuiling bevat.